Градимо мостове на Балкану

Пројекат се базира на ширењу толеранције и спречавању говора мржње. Акценат избора партнера нам је био на томе што су и Сарајево и Скопље вишенационални (да не кажемо, подељени) градови, оптерећени многим проблемима које носи таква средина. Београд, са друге стране, је престоница државе која као тежак терет на себи носи трагове скорије прошлости (ратови у окружењу, бомбардовање), због којих млади одрастају у атмосфери ксенофобије и нетрпељивости према комшијским државама. Наш заједнички рад треба да се сведе на истраживање, анализу и покушај трансформације друштва заглибљеног у “блату” прошлости.

 

Школа у Источном Сарајеву бавиће се говором мржње кроз националну, културну и религијску нетрпељивост и начинима унапређења такве ситуације. Разговараћемо са бившим ратним логорашима све три вероисповести и чути њихове приче. Разгледаћемо Сарајево као град живих рана, који се дигао и наставио да живи. Школа у Скопљу бавиће се суживотом на врло конкретан начин анализирајући стање на терену (албански део Скопља, да ли има преклапања Македонаца и Албанаца, како изгледа заједнички живот Македонаца и Албанаца, има ли и у којој мери говора мржње, како би се могла унапредити сарадња и заједнички живот свих грађана тог града без обзира на националну припадност). На школу у Београду пао би задатак истраживања ксенофобије и нетолеранције према суседским државама, говор мржње у свакодневном животу младих и начини превазилажења тог проблема.  Истраживаћемо ране Београда из рецентније прошлости и тражити начине да на болним тачкама прошлости градимо искуство за будућност.

 

Заједнички задатак била би трансформација најближег окружења, у смислу изградње стабилне мирнодопске демократије. За овакву трансформацију и наш мали напор да се ситуација у региону унапреди, наравно, најбољи носиоци су млади људи, који се још увек формирају и чија мишљења нису још толико дубоко уврежена да их је немогуће променити.

 

Као главни део пројекта обавиће се три мобилности ученика (5 ученика + два наставника испред сваке школе). Прва посета биће посета Сарајеву. Том приликом обавиће се конкретне радионице на тему која је додељена школи у Источном Сарајеву, обићи ће се битне тачке града на којима би се могло причати о помирењу (синагога, џамија, православна црква, катедрала, и сл). Друга посета иде у Скопље. И тамо би се организовале радионице за време боравка, а у склопу боравка обишли би се неки делови Скопља и посетила мултикултурална школа у којој млади Македонци и Албанци заједно уче и деле животни простор. Завршна посета биће посета Београду. Уз обавезне радионице на дату тему и обилазак за скорију прошлост важних делова града за сећање на скорију ратну прошлост (Генералштаб, зграда РТС, Споменик вечној ватри, Старо сајмиште, и сл.), направила би се заједничка платформа за трансформацију друштва на основу искустава из пројекта (нека врста ђачке повеље о толеранцији).

 

Радионице у току посета организоваће се тако да модератори/фацилитатори буду ангажовани споља – по могућству, волонтери из конкретних невладиних организација које се баве том тематиком (уз, наравно, помоћ школског психолога, професора грађанског васпитања и слично). Сваки боравак трајао би 5 дана, а у оквиру сваког сусрета организовали би се и културно-туристички обилазак града и завршна свечаност (парти) са доделом диплома за учешће на размени. У Београду би се делиле и награде за освојена прва места на интерним школским литерарним/ликовним/фото конкурсима.

 

У оквиру активности које свака школа има да обави биће и литерарни/ликовни/фото конкурс, израда логоа пројекта (свака школа даје по један предлог, па се гласањем одабира 1 заједнички), прављење Инстаграм налога, блог странице и Фејсбук странице, као и еTwinning пројекта који би пратио активности на великом RYCO пројекту, оснивање школског клуба на тему пројекта и активности на часовима историје, матерњег и страног језика, психологије, социологије, верске наставе и грађанског васпитања која би на неки начин пратиле пројекат.

 

Назив пројекта у преводу значи “Градимо мостове на Балкану” (Building Bridges for Balkans), а тако ће се звати и школски клуб, блог и Фејсбук страница, као и еTwinning пројекат.

 

Пројекат би требало да траје 5 месеци, уз евентуално продужење од 45 дана ради несметаног одвијања свих активности у оквиру школске године.

Advertisements